måndag 26 november 2018

3) Muntliga uppgifter

Vad gäller de senare åren har jag fått en del intressanta uppgifter från 30-novemberföreningens återupprättare och ordförande Lars Hultén, utöver vad som stått att läsa i tidningarna. Hans beskrivningar av de yttre händelseförloppen i samband med fackeltågen har jag inte bedömt som särskilt omtvistliga, även om det naturligtvis rent allmänt är riskabelt att som forskare luta sig så tung mot en enda sida, när det som i detta fall gäller en konfliktsituation med minst två parter. Men jag var egentligen främst ute efter just Hulténs egen syn på sin verksamhet, mer än efter att exakt fastställa alla turer i de tumultartade scenarier som i nyare tid vållat sådan bestörtning på både lokal- och riksplanet.

Även om jag talar med ytterligare några personer (och sökt ännu fler) är alltså urvalet av intervjuobjekt mycket begränsat - uppsatsen bygger som framhållits främst på tidningsmaterial.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Förord till internetupplagan (2018)

Ja, så har det gått nästan ett kvartssekel sedan jag la fram min C-uppsats i Lund. Det var 90-tal, Historiska institutionen låg fortfarande ...