måndag 26 november 2018

5) Vetenskapliga avhandlingar och uppsatser

Stor nytta har jag haft av Crister Skoglunds Vita mössor under röda fanor, som trots att den vill skildra just vad titeln anger även ger en utförlig bild av flera andra ideologiströmningar inom studentpopulationen. Vad gäller den konservativ-nationella gruppen under mellankrigstiden har jag, liksom Skoglund, dessutom anlitat Erik Wärenstams avhandling om Sveriges nationella ungdomsförbund och högern 1928-1934. Leif Jonssons Ljusets riddarvakt, om 1800-talets studentsång, har också varit synnerligen relevant i sammanhanget. 

För den Karl XII-historiografiska orienteringen har jag åkt snålskjuts på ett manuskript av Sverker Oredsson i mot Karl XII och dennes beundrare kritisk anda. Men Olov Westerlunds Karl XII i svensk litteratur och K-G Hildebrands uppsats Till Karl XII-uppfattningens historia har jag också använt mig av. 

Några uppsatser av studerande inom andra ämnen har jag med stort intresse tagit del av: en från kulturvetenskapliga och en från etnologiska institutionen, båda från de senare, "våldsamma" åren. Den förra behandlar enbart 30-novemberföreningen, medan den senare fokuserar den 30 november 1991 ur alla inblandade gruppers synvinklar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Förord till internetupplagan (2018)

Ja, så har det gått nästan ett kvartssekel sedan jag la fram min C-uppsats i Lund. Det var 90-tal, Historiska institutionen låg fortfarande ...