onsdag 28 november 2018

Förord till internetupplagan (2018)

Ja, så har det gått nästan ett kvartssekel sedan jag la fram min C-uppsats i Lund. Det var 90-tal, Historiska institutionen låg fortfarande på Magle Stora Kyrkogata - och när jag flyttade till Lund firade Sverigedemokraterna Karl XII i Stockholm så här:

Jag minns från min tid i Lund (se även C-uppsatsen nedan) hur kravallerna under Karl XII-firandet, under stadig tillströmning av skinheads respektive "antifascister", blev alltmer svårartade tills fackeltåget till Karl XII:s minne upphörde (det var ju från början alls inte bara skinheads och sverigedemokrater som deltog i det). Men tydligen försökte Jimmie Åkesson och hans vänner, som studerade i Lund under slutet av 90-talet, att vidmakthålla 30-novembertraditionen även efter min tid på orten - lyssna till professor Sverker Oredsson, min gamle handledare som gick bort i år och förutom stora avhandlingar om stormaktstiden skrivit den intressanta artikeln "Orsakade Karl XII stormaktsväldets fall?":


För Sverigedemokraterna handlar det ju tydligen nu om att "segra eller dö". Som Karl XII och hans karoliner, ungefär - se Mattias Karlssons Fb-bild nederst. Även om ju Karl XII:s stormaktsrike, eller för den delen hans armé, inte var särskilt etniskt svenskt.

























Trevlig läsning tillönskas, även om uppsatsens bakgrund och fortsättning inte är fullt lika trevlig.

Mvh Andreas H.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Förord till internetupplagan (2018)

Ja, så har det gått nästan ett kvartssekel sedan jag la fram min C-uppsats i Lund. Det var 90-tal, Historiska institutionen låg fortfarande ...